W dniu dzisiejszym obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Z tej okazji
w Radomskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego
odbyły się jego obchody, w których nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć.
Otwarcia uroczystości dokonał I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - st. bryg. mgr inż. Janusz Szylar. Następnie o działalności Centrum opowiedział Kierownik CPR Radom - bryg. mgr Jarosław Czyż:
Ponadto zaprezentowane zostały spoty filmowe związane z numerem alarmowym 112, oczywiście są one poniżej i zapraszamy do ich obejrzenia.
w Radomskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego
odbyły się jego obchody, w których nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć.
Otwarcia uroczystości dokonał I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - st. bryg. mgr inż. Janusz Szylar. Następnie o działalności Centrum opowiedział Kierownik CPR Radom - bryg. mgr Jarosław Czyż:
Na terenie województwa
mazowieckiego działają dwa Centra Powiadamiania Ratunkowego: CPR Radom oraz CPR
Warszawa, obsługujący tylko samą stolicę.
Jako CPR radomski
współpracujemy z Komendami Miejskimi/Powiatowymi Państwowej Straży Pożarnej
woj. Mazowieckiego, Komendami Powiatowymi Policji, podlegających Mazowieckiej
Komendzie Wojewódzkiej Policji, jak i Komendzie Stołecznej Policji oraz z sześcioma zintegrowanymi Dyspozytorniami
Medycznymi, które zlokalizowane są w miastach Radom, Warszawa, Siedlce, Płock,
Ostrołęka, Grodzisk Mazowiecki.
Centrum Powiadamiania
Ratunkowego obsługuje zgłoszenia w języku polskim, jak również językach obcych,
m.in. angielskim ,rosyjskim, niemieckim. Mamy kilku operatorów władających
językiem czeskim, hiszpańskim, włoskim.
W zależności od pory roku
notujemy wzrost, bądź spadek ilości zgłoszeń. I tak na przykład,
„najgorętszymi” miesiącami, jeśli chodzi o telefony alarmowe są miesiące
wakacyjne, ale również kwiecień, maj
oraz grudzień. Znaczne
zróżnicowanie liczby obsługiwanych zgłoszeń
obserwujemy też w zależności od pory dnia. Statystyki pokazują, że w
godzinach od 17 do 22, tych zgłoszeń jest nawet o pond 1000 więcej w porównaniu
z godzinami nocnymi czy rannymi.
W 2014 roku, ponad 70
operatorów zatrudnionych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego, obsłużyło ogółem
blisko 1.300 000 zgłoszeń. Niestety, tylko 22,5% z nich stanowiły zdarzenia
wymagające interwencji służb ratowniczych. Należy zwrócić tutaj uwagę na
właściwości systemu, dzięki którym ponad 700 000 krótkich, trwających
mniej niż 7 sekund wywołań na numer 112, zostaje zakończonych przez system bez
udziału operatora.
Tak jak nadmieniliśmy,
tylko 22,5% wszystkich zgłoszeń alarmowych, to te które wymagają interwencji
służb. Pozostała liczba to zgłoszenia bezzasadne bądź fałszywe, które niestety
nie tylko absorbują cenny czas operatorów, ale też uniemożliwiają innym
skorzystać z numeru 112, kiedy naprawdę tego potrzebują. Wśród zgłoszeń fałszywych
największy odsetek stanowią tzw. „głuche telefony”, włączające się
w kieszeniach i torebkach. To również połączenia od małych dzieci, bawiących się telefonami najczęściej rodziców. Pamiętajmy, że nawet z telefonu z wyjętą kartą sim jesteśmy w stanie zadzwonić na 112. Duża liczba tzw. „fałszywek” to też połączenia od nieco starszych dzieci, nastolatków i młodzieży, którzy robią sobie żarty, często wulgarne i chamskie. Niejednokrotnie operatorzy spotykają się również z prośbą
o odblokowanie zablokowanych telefonów, podanie numeru na taxi, z prośbami o dostarczenie pizzy itp.
w kieszeniach i torebkach. To również połączenia od małych dzieci, bawiących się telefonami najczęściej rodziców. Pamiętajmy, że nawet z telefonu z wyjętą kartą sim jesteśmy w stanie zadzwonić na 112. Duża liczba tzw. „fałszywek” to też połączenia od nieco starszych dzieci, nastolatków i młodzieży, którzy robią sobie żarty, często wulgarne i chamskie. Niejednokrotnie operatorzy spotykają się również z prośbą
o odblokowanie zablokowanych telefonów, podanie numeru na taxi, z prośbami o dostarczenie pizzy itp.
Operatorzy w zależności od
zmiany odbierają od około 170 do 300 zgłoszeń na zmianie dziennej, zaś na
zmianie nocnej od około 50 do 170. Na
przestrzeni roku zdarzają się dni bardzo specyficzne, które znacznie odbiegają
od normy, jeśli chodzi o ilość przyjmowanych zdarzeń. Spowodowane jest to
różnego rodzaju anomaliami pogodowymi. Są to dni, w których występują silne
wiatry, oblodzenia, śnieżyce lub gwałtowne ulewy.
System informatyczny Powiadamiania
Ratunkowego sam rozdziela ilość połączeń kierowanych do poszczególnych
operatorów, tak by zbytnio nie obciążyć żadnego z nich. Potrafi również
odróżnić, jakim językiem włada operator, tak żeby w pierwszej kolejności
trafiło do właściwej osoby ( oczywiście jedynie
w przypadku, gdy zgłaszający używa telefonu zarejestrowanego w jego kraju). System Powiadamiania Ratunkowego jest tak skonstruowany, aby był bardzo oporny na różnego rodzaje awarie, wszystkie wadliwe elementu są zwielokrotnione. Również utrata łączności z bazą danych i platformą lokalizacyjną nie powoduje braku możliwości odbierania zgłoszeń alarmowych. Poza tym w przypadku uszkodzenia wiązki lub prac konserwacyjnych, ruch automatycznie kierowany jest do zapasowego centrum, dla nas takim centrum jest to zlokalizowane w stolicy woj. dolnośląskiego. Każde Centrum dysponuje identycznymi zasobami teleinformatycznymi, tak, że dla zgłaszającego jest prawie niezauważalny fakt obsługi zgłoszenia przez operatora z innego miasta. W przypadku dużej ilości zgłoszeń, połączenia nie odebrane na czas we właściwym terytorialnie centrum, również automatycznie kierowane są do centrum zapasowego.
w przypadku, gdy zgłaszający używa telefonu zarejestrowanego w jego kraju). System Powiadamiania Ratunkowego jest tak skonstruowany, aby był bardzo oporny na różnego rodzaje awarie, wszystkie wadliwe elementu są zwielokrotnione. Również utrata łączności z bazą danych i platformą lokalizacyjną nie powoduje braku możliwości odbierania zgłoszeń alarmowych. Poza tym w przypadku uszkodzenia wiązki lub prac konserwacyjnych, ruch automatycznie kierowany jest do zapasowego centrum, dla nas takim centrum jest to zlokalizowane w stolicy woj. dolnośląskiego. Każde Centrum dysponuje identycznymi zasobami teleinformatycznymi, tak, że dla zgłaszającego jest prawie niezauważalny fakt obsługi zgłoszenia przez operatora z innego miasta. W przypadku dużej ilości zgłoszeń, połączenia nie odebrane na czas we właściwym terytorialnie centrum, również automatycznie kierowane są do centrum zapasowego.
Podczas przemówienia Kierownika CPR Radom prezentowane były w postaci wykresów statystyki odebranych zgłoszeń, do których zamieszczamy odnośnik: Wykresy-Kliknij
Ponadto zaprezentowane zostały spoty filmowe związane z numerem alarmowym 112, oczywiście są one poniżej i zapraszamy do ich obejrzenia.
#1 Spot na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji:
#2 Spot Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu:
Na zakończenie dodajemy kilka zdjęć z samych obchodów oraz filmy, które choć na dzisiejszym spotkaniu nie zostały zaprezentowane, to jednak są związane z pracą CPR Radom i również warto je obejrzeć.
Zdjęcia
#1 film
#2 film
#3 film
#4 film
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuń