Obchody Dnia Numeru Alarmowego 112 w Radomskim CPR!

W dniu dzisiejszym obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Z tej okazji
w Radomskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego

odbyły się jego obchody, w których nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć.

Otwarcia uroczystości dokonał I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - st. bryg. mgr inż. Janusz Szylar. Następnie o działalności Centrum opowiedział Kierownik CPR Radom - bryg. mgr Jarosław Czyż:



Na terenie województwa mazowieckiego działają dwa Centra Powiadamiania Ratunkowego: CPR Radom oraz CPR Warszawa, obsługujący tylko samą stolicę.

Jako CPR radomski współpracujemy z Komendami Miejskimi/Powiatowymi Państwowej Straży Pożarnej woj. Mazowieckiego, Komendami Powiatowymi Policji, podlegających Mazowieckiej Komendzie Wojewódzkiej Policji, jak i Komendzie Stołecznej Policji oraz  z sześcioma zintegrowanymi Dyspozytorniami Medycznymi, które zlokalizowane są w miastach Radom, Warszawa, Siedlce, Płock, Ostrołęka, Grodzisk Mazowiecki.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje zgłoszenia w języku polskim, jak również językach obcych, m.in. angielskim ,rosyjskim, niemieckim. Mamy kilku operatorów władających językiem czeskim, hiszpańskim, włoskim.  

W zależności od pory roku notujemy wzrost, bądź spadek ilości zgłoszeń. I tak na przykład, „najgorętszymi” miesiącami, jeśli chodzi o telefony alarmowe są miesiące wakacyjne, ale również kwiecień, maj  oraz grudzień.  Znaczne zróżnicowanie liczby obsługiwanych zgłoszeń  obserwujemy też w zależności od pory dnia. Statystyki pokazują, że w godzinach od 17 do 22, tych zgłoszeń jest nawet o pond 1000 więcej w porównaniu z godzinami nocnymi czy rannymi.

W 2014 roku, ponad 70 operatorów zatrudnionych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego, obsłużyło ogółem blisko 1.300 000 zgłoszeń. Niestety, tylko 22,5% z nich stanowiły zdarzenia wymagające interwencji służb ratowniczych. Należy zwrócić tutaj uwagę na właściwości systemu, dzięki którym ponad 700 000 krótkich, trwających mniej niż 7 sekund wywołań na numer 112, zostaje zakończonych przez system bez udziału operatora.

Tak jak nadmieniliśmy, tylko 22,5% wszystkich zgłoszeń alarmowych, to te które wymagają interwencji służb. Pozostała liczba to zgłoszenia bezzasadne bądź fałszywe, które niestety nie tylko absorbują cenny czas operatorów, ale też uniemożliwiają innym skorzystać z numeru 112, kiedy naprawdę tego potrzebują. Wśród zgłoszeń fałszywych największy odsetek stanowią tzw. „głuche telefony”, włączające się
w kieszeniach i torebkach. To również połączenia od małych dzieci, bawiących się telefonami najczęściej rodziców. Pamiętajmy, że nawet z  telefonu z wyjętą kartą sim jesteśmy w stanie zadzwonić na 112. Duża liczba tzw. „fałszywek” to też połączenia od nieco starszych dzieci, nastolatków i młodzieży, którzy  robią sobie żarty, często wulgarne i chamskie. Niejednokrotnie operatorzy spotykają się również z prośbą
o odblokowanie  zablokowanych telefonów, podanie numeru na taxi,  z prośbami o dostarczenie pizzy itp.

Operatorzy w zależności od zmiany odbierają od około 170 do 300 zgłoszeń na zmianie dziennej, zaś na zmianie nocnej od około 50 do  170. Na przestrzeni roku zdarzają się dni bardzo specyficzne, które znacznie odbiegają od normy, jeśli chodzi o ilość przyjmowanych zdarzeń. Spowodowane jest to różnego rodzaju anomaliami pogodowymi. Są to dni, w których występują silne wiatry, oblodzenia, śnieżyce lub gwałtowne ulewy.

System informatyczny Powiadamiania Ratunkowego sam rozdziela ilość połączeń kierowanych do poszczególnych operatorów, tak by zbytnio nie obciążyć żadnego z nich. Potrafi również odróżnić, jakim językiem włada operator, tak żeby w pierwszej kolejności trafiło do właściwej osoby ( oczywiście jedynie
w przypadku, gdy zgłaszający używa telefonu zarejestrowanego w jego kraju). System Powiadamiania Ratunkowego jest tak skonstruowany, aby był bardzo oporny na różnego rodzaje awarie, wszystkie wadliwe elementu są zwielokrotnione. Również utrata łączności z bazą danych i platformą lokalizacyjną nie powoduje braku możliwości odbierania zgłoszeń alarmowych. Poza tym w przypadku uszkodzenia wiązki lub prac konserwacyjnych, ruch automatycznie kierowany jest do zapasowego centrum, dla nas takim centrum jest to  zlokalizowane w stolicy woj. dolnośląskiego. Każde Centrum dysponuje identycznymi zasobami teleinformatycznymi, tak, że dla zgłaszającego jest prawie niezauważalny fakt obsługi zgłoszenia przez operatora z innego miasta. W przypadku dużej ilości zgłoszeń, połączenia nie odebrane na czas we właściwym terytorialnie centrum, również automatycznie kierowane są do centrum zapasowego.


 

Podczas przemówienia Kierownika CPR Radom prezentowane były w postaci wykresów statystyki odebranych zgłoszeń, do których zamieszczamy odnośnik: Wykresy-Kliknij 

Ponadto zaprezentowane zostały spoty filmowe związane z numerem alarmowym 112, oczywiście są one poniżej i zapraszamy do ich obejrzenia. 




#1 Spot na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji:

#2 Spot Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu:

 Na zakończenie dodajemy kilka zdjęć z samych obchodów oraz filmy, które choć na dzisiejszym spotkaniu nie zostały zaprezentowane, to jednak są związane z pracą CPR Radom i również warto je obejrzeć.

Zdjęcia


 

Seria krótkich filmików 112 na ratunek!

#1 film



#2 film



#3 film




#4 film


Komentarze

Prześlij komentarz